Tips til undervisning om affaldssortering


Her er nogle konkrete forslag til, hvordan lærere kan inddrage affaldssortering i undervisningen på en sjov og lærerig måde:

For de mindste (0.-3. klasse)

  • Eventyr og historier: Fortæl historier om affaldet, der tager på rejse, og hvordan det kan blive til nye ting.
  • Sange og lege: Lav sange og lege om affaldssortering. For eksempel en ”affaldsdans”, hvor eleverne bevæger sig som forskellige typer affald og sorterer sig i de rigtige beholdere.
  • Billedbøger: Læs billedbøger sammen med børnene om affald og genanvendelse.
  • Billedøvelser: Lad eleverne tegne billeder af, hvad der sker med affaldet, når det smides i forskellige beholdere.

For mellemtrinnet (4.-6. klasse)

  • Eksperimenter: Lav eksperimenter, der viser, hvor lang tid det tager for forskellige materialer at nedbrydes i naturen.
  • Besøg på genbrugsstation: Arranger et besøg på en genbrugsstation, så eleverne kan se, hvad der sker med affaldet, når det bliver indsamlet.
  • Debatter: Lad eleverne debattere forskellige emner relateret til affald, f.eks. ”Er det vigtigere at genanvende eller reducere vores forbrug?”
  • Projekter: Lad eleverne lave projekter, hvor de undersøger forskellige aspekter af affaldssortering, f.eks. at lave en præsentation om en bestemt type affald.

For udskolingen (7.-9. klasse)

  • Case studies: Analyser konkrete cases om affaldsproblemer i verden og diskuter mulige løsninger.
  • Simulationer: Brug simulationsspil til at vise, hvordan vores affaldsvaner påvirker miljøet.
  • Gæsteforelæsninger: Inviter en ekspert fra en genbrugsvirksomhed eller en miljøorganisation til at holde et oplæg.
  • Forskningsprojekter: Lad eleverne lave egne forskningsprojekter om affaldssortering. For eksempel kan de undersøge, hvor meget affald deres klasse producerer på en uge.

Tværfaglige tilgange

  • Naturfag: Undervis om materialer, nedbrydning og økosystemer.
  • Dansk: Skriv tekster om affald, f.eks. noveller eller reklamer.
  • Matematik: Lav beregninger på, hvor meget affald der produceres og genanvendes.
  • Samfundsfag: Diskuter affaldets sociale og økonomiske konsekvenser.

Generelle tips:

  • Gør det relevant: Relater affaldssortering til elevernes hverdag og interesser.
  • Vær kreativ: Brug forskellige undervisningsmetoder for at holde elevernes motivation oppe.
  • Samarbejd: Samarbejd med andre lærere og skolens personale for at skabe et fælles fokus på bæredygtighed.
  • Vær et forbillede: Vis eleverne, at du selv tager affaldssortering alvorligt.

Ved at inddrage affaldssortering i undervisningen på en sjov og engagerende måde, kan vi give eleverne de værktøjer, de har brug for til at træffe bæredygtige valg i fremtiden.

Vil du have flere ideer eller har du brug for yderligere støtte? Tøv ikke med at kontakte os.